DTO (Declared training organization)
Na základe podaného „Vyhlásenia“ a príslušných výcvikových programov Slovenským národným aeroklubom v zmysle nariadenia Komisie (EÚ) 1178/2011 a 2018/1119, DÚ SR potvrdil prijatie Vyhlásenia a pridelil Registrovanej výcvikovej organizácii SNA referenčné číslo: SK.DTO.03
Smernica SNA LŠZ-2 | Spôsobilosť lietajúcich športových zariadení (LŠZ) – letún
Svetový antidopingový kódex (Kódex) je hlavnou štruktúrou antidopingového systému, ktorý stanovuje pravidlá, ktoré športovci musia dodržiavať. Cieľom Kódexu je chrániť práva čistých športovcov. Prijalo ho olympijské hnutie, ako aj športové zložky a antidopingové organizácie po celom svete. Je uznaný viac ako 170 vládami (UNESCO Dohovor proti dopingu v športe).
Slovenský národný aeroklub ako národný športový zväz sa zaväzuje dodržiavať antidopingové pravidlá v súlade so svetovým antidopingovým programom, ktoré prijala Antidopingová agentúra SR (SADA).
« Február » « 2025 » |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Po | Ut | St | Št | Pi | So | Ne |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 1 | 2 |
meniny má Vlasta
FAI Majstrovstvá sveta v bezmotorovom lietaní 2016 (formát PDF, veľkosť 500,7 kB)
Zhruba po 1100km a 16tich hodinách strávených v aute na cestách sme dorazili do Litvy, rovinatej pobaltskej krajiny, plnej jazier, lesov a zvlnených polí, kde sa koncom júla a v prvej polovici augusta v plachtárskom Aeroklube Kaunas v meste Pociunai, konali 34. Majstrovstvá Sveta v bezmotorovom lietaní v tzv. neklapkových triedach a v dvojmiestnej 20m triede. O titul majstra sveta v jednotlivých triedach bojovalo celkovo 111 závodníkov z 25 krajín.
Slovenská republika bola zastúpená v klubovej triede Jozefom Kožárom (LS1f – MF) z Aeroklubu Martin a Tiborom Nogom (Std. Cirrus – LX) zo Slovenského plachtárskeho centra. V štandardnej triede Dominikom Jančíkom (LS8s – SI) a Samuelom Pollákom (LS8tc – TC) obaja z Aeroklubu Nitra. V dvojmiestnej 20m triede sme zastúpenie nemali. Podporu našim pilotom tvorili Ján Hlinka ako kapitán tímu, pozemný personál Milan Frimm, pozemný personál a dokumentarista Boris Čierny a rodinní príslušníci Janka Kožárová, Lenka Nogová, Lenkina mama a malý Tigel.
Majstrovstvá sveta sprevádzalo chladné, daždivé a veterné počasie. Rýchlo sa meniace nebo často neponúkalo pilotom po vypnutí rovnaké podmienky v tej istej súťažnej triede. Piloti dlho bojovali len o udržanie sa vo vzduchu. Dostup veľakrát nepresahoval 1000m nad terénom. Odlety na trať zo štartovej pásky po dosiahnutí maximálnej výšky do úplne zatienenej oblasti a uchytávanie sa v malej výške. Pristátie do role pred odletom nebolo ničím výnimočným. Šťastie v podobe vylosovaného poradia na štarte a vypnutie v zmenených podmienkach hralo významnú rolu a víťazi denných disciplín sa poctivo striedali.
Jozef, po tretej disciplíne postúpil v celkovom hodnotení na nádherné tretie miesto. Počas 4. disciplíny však pristál pred poslednou otočkou do poľa a posunul sa na 11. miesto. Keďže počasie umožnilo už len tri ďalšie bodované disciplíny z ôsmich súťažných dní, nádeje na popredne priečky sa rozplynuli. Jozef sa umiestnil na celkovom 9. mieste.
Tibor, vyhodnotený na brífingu ako najlepší pilot v kategórii Uždaryti susitikimai (Blízke stretnutia), svojimi postupne zlepšujúcimi sa výkonmi obsadil celkove 22. miesto.
Domino, hneď prvú výborne tímovo zohratú disciplínu usmažil nešťastne do role. Ani ďalšie dni Dominoví nepriali, šťastie vychytali iní pretekári. Dodnes neviem kde bral všetku tu energiu. Vo finále Domino obsadil 34. miesto.
Samo, vždy správne naladený, tímový hráč, hneď prvá uletená disciplína 7. miesto. V ťažkej konkurencii a veľmi zlom počasí ulietal celkové 27. miesto.
O titul majstra sveta v klubovej triede bojovalo 49 závodníkov z 25 krajín. Majstrom sveta sa stal nemecký pilot Jan Rothhardt, druhé miesto obsadil francúzsky pilot Eric Bernard a na treťom mieste sa umiestnil pretekár z Talianska Riccardo Brigliadori. Naši piloti obsadili celkové 9. a 22. miesto.
Por. | meno | znak | krajina | typ | body |
---|---|---|---|---|---|
1. | Jan Rothhardt | 6H | GER | LS 1-d | 5696 |
2. | Eric Bernard | C11 | FRA | std. Cirrus | 5658 |
3. | Riccardo Brigliadori | RB | ITA | std. Cirrus | 5479 |
9. | Jozef Kožár | MF | SVK | LS 1-f | 5245 |
22. | Tibor Noga | LX | SVK | std. Cirrus | 4838 |
O titul majstra sveta v štandardnej triede bojovalo 39 závodníkov z 21 krajín. Majstrom sveta sa stal francúzsky pilot Louis Bouderlique, druhé miesto obsadil nemecký pilot Felipe Levin a na treťom mieste skončil ďalší pretekár z Francúzska Guillaume Girard. Naši piloti obsadili celkové 27. a 34. miesto.
Por. | meno | znak | krajina | typ | body |
---|---|---|---|---|---|
1. | Louis Bouderlique | ET | FRA | Discus 2a | 5972 |
2. | Felipe Levin | FI | GER | Discus 2a | 5901 |
3. | Guillaume Girard | CFM1 | FRA | Discus 2a | 5882 |
27. | Samuel Pollak | TC | SVK | LS 8-tc | 4519 |
34. | Dominik Jančík | SI | SVK | LS 8-s | 3944 |
O titul majstra sveta bojovalo 22 posádok, každý za svoju krajinu. Majstrom sveta v dvojmiestnej 20m triede sa stala francúzska posádka Duboc a Aboulin, druhé miesto obsadila talianska posádka Ghiorzo a Mangano a na treťom mieste sa umiestnila posádka z Veľkej Británie s obsadením pánov Jonesovcov. Naši piloti nemali v tejto triede zastúpenie.
Por. | meno | znak | krajina | typ | body |
---|---|---|---|---|---|
1. | Duboc / Abouli n | FP | FRA | Arcus T | 6068 |
2. | Ghiorzo / Mangano | GT2 | ITA | Arcus M | 5925 |
3. | Jones / Jones | 54 | UK | Arcus T | 5919 |
Súťaž tímov vyhrali reprezentanti Francúzska, druhé miesto obsadili nemeckí piloti a na tretom mieste skončili pretekári z Veľkej Británie. Naši piloti obsadili celkové štrnáste miesto.
# | Team | Total | 1.deň | 2.deň | 3.deň | 4.deň | 6.deň | 8.deň | 9.deň |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | France | 914.06 | 796.22 | 965.83 | 928.56 | 847.17 | 963.28 | 966.89 | 930.50 |
2 | Germany | 833.24 | 901.89 | 812.89 | 754.39 | 727.94 | 819.11 | 930.72 | 885.72 |
3 | United Kingdom | 823.21 | 806.83 | 804.67 | 899.56 | 680.56 | 778.83 | 918.22 | 873.78 |
4 | Czech Republic | 810.64 | 924.50 | 828.25 | 803.25 | 538.75 | 676.50 | 967.50 | 935.75 |
5 | Italy | 810.02 | 659.67 | 837.00 | 896.17 | 710.83 | 917.33 | 895.50 | 753.67 |
6 | Poland | 808.60 | 709.83 | 957.33 | 857.67 | 537.17 | 782.50 | 916.33 | 899.33 |
7 | Denmark | 801.29 | 750.33 | 829.33 | 831.83 | 708.83 | 823.17 | 834.50 | 831.00 |
8 | Argentina | 800.31 | 815.00 | 870.50 | 896.00 | 637.00 | 767.17 | 844.17 | 772.33 |
9 | Belgium | 797.75 | 769.56 | 823.44 | 824.89 | 734.83 | 801.44 | 827.11 | 802.94 |
10 | Sweden | 793.98 | 841.83 | 827.67 | 790.67 | 673.83 | 721.83 | 823.33 | 878.67 |
11 | Romania | 792.82 | 718.00 | 793.50 | 890.25 | 700.75 | 754.75 | 902.25 | 790.25 |
12 | Netherlands | 761.90 | 601.33 | 835.67 | 924.00 | 633.33 | 623.83 | 903.17 | 812.00 |
13 | Lithuania | 755.38 | 762.00 | 846.67 | 813.83 | 635.17 | 720.00 | 911.33 | 598.67 |
14 | Slovakia | 754.21 | 818.75 | 734.50 | 803.50 | 549.50 | 654.25 | 915.75 | 803.25 |
15 | Finland | 747.64 | 758.00 | 605.33 | 887.83 | 746.67 | 688.67 | 926.00 | 621.00 |
16 | Australia | 746.40 | 723.50 | 742.17 | 837.83 | 698.17 | 653.50 | 797.00 | 772.67 |
17 | Austria | 731.75 | 519.00 | 805.75 | 855.75 | 578.50 | 679.25 | 752.75 | 931.25 |
18 | USA | 686.79 | 623.17 | 769.33 | 686.00 | 483.00 | 820.75 | 717.25 | 708.00 |
19 | Hungary | 684.45 | 755.17 | 771.17 | 779.83 | 498.00 | 436.00 | 863.67 | 687.33 |
20 | Russia | 624.02 | 386.67 | 724.33 | 623.17 | 615.67 | 514.33 | 926.00 | 578.00 |
21 | South Africa | 562.43 | 517.75 | 725.00 | 577.50 | 735.25 | 369.25 | 492.50 | 519.75 |
Svet sa potýka s nezáujmom mládeže o športové lietanie. Priemerný vek členov v aerokluboch rastie a aj čerství mladí piloti obmedzujú svoje lietanie na minimum. Práca s mládežou je v Litve na vyššej úrovni ako u nás, či iných západných krajinách. K pilotovaniu lietadla si tu môžu pričuchnúť deti už na základnej škole. Majú k tomu vyhradený jednoduchý jednomiestny klzák z prútovej konštrukcie obalený plátnom typu LAK 16. K tomu využívajú 500m dlhú trávnatú plochu s jednoduchým navijakom. Venuje sa im skúsený inštruktor, ktorý počas letov ovláda navijak. Spočiatku deti jazdia po zemi a zoznamujú sa so základmi pilotáže. Postupne, podľa šikovnosti, im inštruktor pridáva na rýchlosti a výške. Dĺžku lana vedia upraviť tak, aby vetroň nevystúpal viac, ako o jeden meter nad zem. Maximálnu výšku letu vedia nastaviť postupne až na 10m nad zemou. Následný prechod z hračkárskeho na dospelý klzák je veľmi jednoduchý. O bezpečnosti systému svedčí nulový počet zranených detí. A výhody? Deti sú na čerstvom vzduchu, tlačia vetroň späť na štart, nabehajú stovky kilometrov, sú v kolektíve, pomáhajú si navzájom, riadia si svoju prevádzku, keďže inštruktor sedí v navijaku, opravujú drobné poškodenia pod dozorom dospelého, porovnajú si výsledky medzi sebou, učia sa navzájom a na záver keď už majú za sebou celý výcvik, súťažia medzi sebou o najväčší počet pristátí na tri body. Myslím si, že aj toto je spôsob, ako zvýšiť záujem mladých ľudí o plachtenie skôr, ako prepadnú iným, menej zdravým, závislostiam.
Druhá vec, na ktorú by som rád poukázal je rozdielne technické vybavenie a nálet jednotlivých športových pilotov a pilotov – zamestnancov v jednotlivých krajinách, zúčastňujúcich sa spoločných majstrovstiev sveta. Nemám to číselne podchytené, ale ročné nálety Francúzov, Nemcov a iných sú násobne vyššie, ako u slovenských pilotov. Technické vybavenie posádok, ktoré zastupujú spomínané krajiny majú kvalitnejšie prístroje, vysielačky, antény, pridelené autá s technickým vybavením, a celkovo profesionálne zastúpenie tímom ľudí ako tréner, mechanik, psychológ,… podobne ako to vidíme na MS v iných športoch. Naši piloti aj za vyššie spomínaných podmienok dôstojne reprezentovali našu krajinu a dosiahli pekné výsledky. Naša účasť by nebola možná bez podpory Slovenského národného aeroklubu, ktorý zapožičal vetrone a poskytol finančnú podporu nášmu tímu. Ďakujeme aj každému známemu aj neznámemu sponzorovi, podporovateľovi, našim rodinám, priateľom a fanúšikom za morálnu podporu.
Ján Hlinka
team captain Slovakia